| Kategorie: Dzieci
30 października 2014, 18:10
Kilka naukowych słow o zabawie. Obrazujacych ja ważnym procesem jest ona sama w sobie. Z czego wielu dorosłych nie zdaje sobie sprawy, Jako pierwszy podział wg. K. Gross.
1. Zabawa sensoryczno - motoryczna (0-2 lat) jest adekwatna do poziomu rozwoju "Nacisk jest tu położony na ćwiczenia i kontrolę ruchów oraz badanie przedmiotów za pomocą wzroku i dotyku" dziecko podczas zabawy powtraza te same czynności, aż dochodzi w nich do perfekcji a nowo zdobyta uiejętność sprawia mu przyjemność.
2. Zabawa symboliczna(2-7 lat) jest obrazem przedoperacyjnego poziomu rozwoju inteligencji W niej dziecko bazuje na własnej wyobraźni i czerpie radość z możliwości używania pierwszego przedmiotu jako umownego obrazu innego w danej sytuacji np. długopis staje się strzykawką.
3. Zabawa w role (od 7 roku życia) odpowiada operacyjnemu poziomowi rozwoju inteligencji "Rozwijające się procecy myślowe dziecka stają się bardziej logiczne, zaś w zabawie dzieco wykorzystuje rozmaite reguły i procedury"
W tym kontekscie zabawa staje się odzwierciedleniem asymilacji, podczas ktorej mały człowiek próbóje połączyć "wiedzę o otaczającym je świecie z poznanymi już doświdczeniami i sposobem rozumowania świata".
Żródło CYTATÓW - A. Birch T. Malim Psycholgia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1998 str 30,31